Havaianas

Logo HavaianasHavaianas stelt dat ze staan voor stijl, comfort, betaalbare luxe, positieve energie en dat ze meedoen en bijdragen aan organisaties om te verzekeren dat ze hun deel doen om bij te dragen aan een betere wereld ( http://nl.havaianas.com/nl-NL/responsibility/).

Stijlvol, comfortabel, betaalbare luxe en positieve energie: ‘Havaianas, along with its parent company, Alpargatas, believe in social and environmental responsibility. We participate in many programs and contribute to organizations ensuring that we do our part to support society and our planet’. (http://en-gb.havaianas.com/en-GB/responsibility/)

Deze positieve energie zou met meer transparantie over het productieproces pas echt tot zijn recht komen. Transparantie over duurzaamheid, de impact op het milieu en de arbeidsomstandigheden in het bijzonder. Hiermee is het voor de consument duidelijk wat de impact van dit product is op mens en milieu en weet hij waar hij voor kiest. Wij zouden graag zien dat er naast de nieuwste collectie ook aandacht komt voor de wijze waarop de flip-flop geproduceerd wordt.

Momenteel heeft Havaianas op de site van Rank a Brand a.d.h.v. 21 vragen over klimaatverandering/broeikasgassen, milieubeleid, arbeidsomstandigheden/eerlijke handel het label E, de laagst mogelijke duurzaamheids score. Dit komt voornamelijk omdat er niks concreets over milieu beleid, uitstoot van broeikasgassen en arbeidsomstandigheden in lage lonen landen staat op hun website. Voor de consument is het op dit moment onduidelijk of Havaianas echt begaan is met duurzaamheid of niet.