Vans

Logo VansVans werd vooral populair vanwege de skateboard gekte, die uitgroeide uit de Californië surfcultuur vanaf 1970. Ook in Nederland is de Vans schoen inmiddels populair. De schoenen zien er hip en comfortabel uit. Wat dat betreft lijkt deze schoen een prima keuze. Wat is echter de impact op het milieu en op arbeiders elders in de wereld? Op www.rankabrand.nlkrijgt het merk een E score, de slechtste score die de site geeft. Hieronder volgt een verkenning.

 In 2004 werd Vans onderdeel van de VF corporation Ook andere bekende merken zoals Lee, The North Face en Kipling zijn hier onderdeel van. Op de website wordt aangegeven dathonesty, integrity, consideration en respect belangrijke waarden zijn en dat deze waarden zijn ingebed in alles wat de VF corporation doet. Op de website geeft zij aan het belangrijk te vinden dat komende generaties zullen beschikken over schoner water, een schonere lucht, gezondere bossen en oceanen en een stabieler klimaat. Zij geeft aan dat zij klaar is voor de uitdagingen en kansen die er komen gaan, waarde wil opbouwen voor hun bedrijf en wil bouwen aan een betere wereld voor komende generaties (http://www.vfc.com/corporate-responsibility)Dat klinkt prachtig. Maar wat houdt dit nou precies in? Wat doen jullie nou werkelijk voor een stabiel klimaat, gezonde bossen en de mensen waar jullie mee te maken hebben?

De website geeft aan dat de VF corporation een set heeft van richtlijnen en programma’s die ervoor zorgen dat iedereen die bijdraagt aan het succes van het bedrijf met respect wordt behandeld, gegarandeerd is van basisrechten op eerlijke compensatie, collectief onderhandelen, werken zonder discriminatie en intimidatie en het werken in een veilige, schone omgeving. Dit is vastgelegd in de Global Compliance Principles. Het is een mooi begin dat deze richtlijnen er zijn, toch springen wij niet meteen een gat in de lucht. Een maximale arbeidstijd van 60 uur per week? Het is niet duidelijk of overuren vrijwillig zijn en er wordt ook niet gesproken over een arbeidsovereenkomst. Laten we er dus maar niet vanuit gaan dat alle arbeiders in het procuctieproces van Vans daarover zullen beschikken. Voor welk bedrijf een fabriek produceert en dus welke fabrieken er precies bij de VF corporation horen staat niet vermeld. Ook op de site van de VF corporation wordt geen lijst genoemd van leveranciers. Als koper van Vans schoenen kan je dus niet achterhalen in welke fabrieken jouw hippe, comfortabele schoenen gemaakt worden. Ook spreekt de VF corporation van controles en gecertificeerde fabrieken maar het is onduidelijk wat het huidige percentage van gecertificeerde fabrieken is.

Op de website wordt helaas niet aangegeven of er met duurzame materialen gewerkt wordt, bijvoorbeeld door chroom en andere schadelijke stoffen in het looien van leer te beperken. Hebben wij niet het recht om te weten waarvan onze schoenen worden gemaakt en wat daarvan de impact is op het milieu? Ook beleid om leer uit ontboste gebieden in de Amazone te mijden wordt niet genoemd.

 Vans: Neem de volgende stap!

Hoewel duurzaamheid en arbeidsomstandigheden in ieder geval op de agenda van de VF corporation staan, zijn er nog vele stappen te zetten. Ten eerste is de informatie als consument niet makkelijk te vinden. Als consumenten hebben wij de behoefte te weten waar producten vandaan komen en hoe deze zijn geproduceerd. Op de website van Vans wordt hier niets over vermeld! Het surfimago doet stoer aan maar in onze ogen ben je pas echt stoer wanneer je je in durft te zetten voor de aarde en mensen dichtbij en ver weg. De eerste stap is gezet maar concreet en transparant is het nog niet. De VF corporation spreekt van ‘a passion for our products and a deep understanding of our consumers’. De komende maanden zullen laten zien in hoeverre de VF corporation en daarmee Vans naar ons als consumenten willen luisteren en in hoeverre ze onze behoefte aan transparantie, eerlijkheid en duurzaamheid echt serieus zullen nemen.