Sacha

Logo SachaSacha is de merknaam waaronder de winkels van de familie Termeer, sinds 1909, de wereld veroveren. Het merk heeft naar eigen zeggen ‘een eigen en vernieuwende kijk op mode. Hiermee is het bedrijf uniek en not-for-basics’ (https://www.sacha.nl/over-sacha/). “Sacha is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en wil zoveel mogelijk rekening houden met maatschappelijke gangbare normen en waarden”. Het merk krijgt echter van Rank a Brand op de criteria voor duurzaamheid het E-label. Het merk heeft een Code of Conduct opgesteld waarin ‘Instructies voor levering’ zijn opgenomen. Deze code vermeldt: geen gedwongen- of kinderarbeid. Dat is goed om te zien! Er staat echter niets in over o.a. discriminatie op de werkvloer, het recht op een arbeidsovereenkomst en ook concrete informatie over het garanderen van een veilige en hygiënische werkplek, ontbreekt. Ook zegt Sacha niets over enig beleid om de arbeidsomstandigheden en/of de gedragscode te controleren. Sacha heeft geen doel openbaar gemaakt om de CO2-uitstoot van het bedrijf te verminderen. Ook voor de productieketen is geen beleid voor het terugdringen van CO2 emissies bekend gemaakt. Voor ons als consumenten blijft het nu onduidelijk in hoeverre Sacha zich wel of niet echt inzet voor duurzaamheid.

Wij hopen dat Sacha snel meer inzicht geeft in haar beleid door het beantwoorden van de vragen van RankaBrand, zodat duidelijk is voor consumenten wat zij wel en niet doet op het gebied van duurzaamheid. En dat dit leidt tot concrete verbeteringen op tenminste 2 punten!

Sacha, wij kopen graag jullie schoenen, maar alleen als deze met respect voor mens en milieu geproduceerd zijn!